Arv och slump kan vi inte göra så mycket åt, men vi kan påverka hur vi lever – och därmed må lite bättre, lite längre. Utnyttja gärna kraften som finns i en nystart efter nyår.

Maria Ahlsén och Jessica Norrbom är båda forskare vid Karolinska institutet med bland annat träning, mat och kvinnor i fokus.

I nya boken ”Frisk utan flum, en vetenskaplig väg till bättre hälsa” (Fri Tanke) har de samlat den senaste kunskapen om friskvård och hälsa.

Här finns de vetenskapliga ­rönen om mat, rörelse och återhämtning – och kunskapen om hur vi människor med små justeringar kan må bättre och få fler friska år.

Liksom Karin Weman Josefsson i artikeln intill, poängterar de vikten av tid; att man inte hoppar på en quick fix utan faktiskt gör livsstilsförändringar.

För ohälsan ökar, konstaterar de, som att hälften (!) av jordens vuxna befolkning uppskattas vara överviktig inom 15 år.

Och att fysisk inaktivitet är normaltillstånd för många: endast 1 procent av Sveriges befolkning rör sig rekommenderade 30 minuter per dag. Samtidigt: Nära hälften av Sveriges vuxna befolkning bantar eller har bantat, skriver de i boken.

Å andra sidan vet vi att friskfaktorer som varierad kost med bra fetter och långsamma kolhydrater är avgörande för allt från energi till en hälsosam tarmflora och vikt, och att rörelse och motion betyder mycket för hur vi mår.

Här är några av Maria Ahlséns och Jessica Norrboms råd för att klara av att lägga till nya, hälsosamma vanor – och inte fastna i den snabba belöningen som det innebär att avstå.

  1. Ditt mål ska vara konkret och ska inte gå att misstolka, som att promenera 15 minuter på lunchen 3 dagar i veckan eller klara att springa 3 kilometer om 3 månader. Mätbara mål är bra, då vet du om du lyckas eller inte.
  2. Målet ska vara relevant för dig och du måste förstå vad det innebär, då kommer motivationen lättare och du kan avstå en stund i tevesoffan. Du gör alltså förändringen för din skull, inte för någon annans.
  3. Målet ska vara realistiskt, annars är det bättre att sänka ribban. Du ska ju kunna leva med dina nya vanor resten av ditt liv.
  4. Sätt gärna en tidsram för att uppnå målet.

Om bakslag kommer finns tekniker för att hantera detta, tipsar ­författarna, eftersom besvikelse inte är en konstruktiv känsla:

  1. Stanna upp och identifiera dina olika val. Du kan se bakslaget som en paus och sedan börja om.
  2. Känn efter hur de olika valen känns (att börja om eller inte), men undvik att värdera det ena som bra och det andra som dåligt.
  3. Acceptera verkligheten så som den är. Att du blir sjuk är fakta och inte ­heller det något du behöver värdera eller tycka om.
  4. Välj åter att ta sikte på målen och göra det som du har bestämt tidigare. En nystart är aldrig fel – det kan vara lättare att komma igång om man tar nya tag (till exempel på det nya året, efter semestern eller på måndag).

Av: Annika Ortmark Lind

NUVARANDE Små förändringar, fler friska år
NÄSTA Jag tog tag i min dröm – fallskärmshoppet vände mitt liv