Njut av egenmassage – 7 övningar som ökar ditt välbefinnande

Massage är ett av de bästa sätten att öka välbefinnandet. Unna dig en kvart varje dag och du får en vitaliserad hud med skön lyster. Dessutom är övningarna perfekta mot trötthetsrynkor.

Se hur du ska göra egenmassage via filmen ovan.

Det här gör egenmassage

  • Stärker immunförsvaret.
  • Dämpar oro och stress.
  • Reducerar smärta och spänningar.
  • Ger bättre sömn.
  • Ger ökad lyster till huden (ansiktsmassage).
  • Verkar positivt på hårets tillväxt och kvalitet (skalpmassage).
  • Ökar välbefinnandet.
  • Piggar upp och ger ny energi.
  • Stärker din hälsa som helhet (fotmassage).

MISSA INTE: Få livsbalans på 30 dagar – nästa kursstart är 1 september!

Genom att bli din egen massör stärker du både din hälsa och blir piggare. Massera dig själv direkt på morgonen innan du går upp eller när du ligger och vilar dig – kanske i eftermiddagssolen om du fortfarande har semester.

Försök få in den som en daglig rutin. Massage tar bara 5-10 minuter att göra och är djupt avslappnande samtidigt som den vitaliserar huden.

Börja med att först rengöra ansiktet och därefter applicera rikligt med ansiktskräm som mjukar upp huden under egenbehandlingen. Kombinera gärna med att skrubba och smörja in hela kroppen. Då får du en skön spa-känsla som varar länge.

Avsluta med en ansiktsmask, blunda och lyssna på en guidad meditation.

5-minuters massage för perfekt hy

1. Sövande cirklar

egenmassage_ovning1

Placera dina händer på huvudet och låt insidan av handflatan tryckas lätt mot skalpen. Gör en kraftfull rörelse framåt, uppåt och bakåt. Upprepa cirka 12 gånger.

2. Krattan

egenmassage_ovning2

Forma nu fingrarna som en kratta och gör en rörelse upp och ner, från högsta punkten på skalpen och ner mot öronen. Jobba på ovansidan av håret. Upprepa cirka 8 gånger.

Placera sedan ena handen i nacken och den andra framme vid hårfästet och låt händerna mötas högst upp på skalpen. Upprepa cirka 8 gånger.

3. Strykningar över pannan

egenmassage_ovning3

Stryk nu långsamt och meditativt med fingrarna över pannan, en hand i taget. Låt rörelsen avslutas med en strykning över hårfästet. Jobba med bägge händerna i ett jämnt flöde. Andas lugnt och slappna av i hela ansiktet. Blunda samtidigt.

4. Uppiggande cirklar

egenmassage_ovning4

Fortsätt nu att massera hela ansiktet med små cirklar. Se till att du har tillräckligt med kräm så att du inte drar i huden. Avsluta med att klappa med fingertopparna. Lägg extra stort fokus på dina kinder och pannan.

5. Kraftpunkten

egenmassage_ovning5

Nu är det dags att fokusera tummarna vid den punkt där ögonbrynen fäster in mot näsan. Låt fingrarna vila lätt på huvudet. Andas in och när du andas ut så aktiverar du ett tryck i fingrarna med känslan av att du lyfter uppåt. Slappna av. Upprepa 4-8 gånger.

6. Hårlyftet

egenmassage_ovning6

Låt händerna glida in under håret. Andas in och när du andas ut så drar du lätt i hårfästet uppåt. Andas in och slappna av. Upprepa 4-8 gånger. Avsluta med att sänka armarna och vila.

7. Ryggmassage

egenmassage_ovning7

Du kan både börja och avsluta din ansiktsmassage med denna välgörande övning. Låt händerna vila mot nacken med handflatorna mot huden. Knåda lätt från sida till sida med kraftfulla rörelser. Andas lugnt. Känn hur du får fart på cirkulationen. Meditera gärna en stund som avslutning.

Av: Annette Lefterow Foto: Anneli Hildonen

Omslag 10-17.indd

Den här artikeln hittar du även i Tara nummer 10/2017

NUVARANDE Njut av egenmassage – 7 övningar som ökar ditt välbefinnande
NÄSTA Bonusfrågan: ”Jag vill vara själv med min son”