Lär känna dig själv med ayurveda – Är du vata, pitta eller kapha? (test)

Längtar du också efter att hitta ditt sanna jag, att ta fram det som finns gömt långt inuti dig och samtidigt rena dig både mentalt och fysiskt? Gör Taras stora test och hitta en ny livsbalans med ayurveda.

Ayurveda är en 5 000-årig hälsolära som har sina rötter i de gamla indiska vedaskrifterna. Ayur betyder livet och veda kunskap.

Grundprincipen är att du kan uppnå hälsa genom att befria och rena kroppen från mentala och fysiska gifter.

Enligt ayurveda finns det tre olika energier som kallas för doshor. De heter vata, pitta och kapha. Vi föds alla med en unik kombination av doshorna inom oss.

Kombinationen vägleder oss hur vi ska äta, träna och tänka för att balansera våra obalanser.

Att skapa balans handlar inte om att producera en ny version av dig själv. Det handlar inte heller om att du ska bli någon annan eller sträva mot en perfektion som inte är realistisk. Det handlar främst om att framhäva den du redan är och det som finns gömt eller glömt inom dig.

Rent filosofiskt menar den ayurvediska läran att åldrandet är ett intellektets misstag och att man genom ayurveda kan uppnå evig ungdom. Sjukdomar kan förhindras när du har balans i kropp, tanke och själ. Det är den mentala kraften, vårt medvetande, som befriar kroppen från sjukdom.

När du genom yoga eller meditation tystar ditt tankebrus och finner en inre stillhet, ger du din intelligens utrymme och möjlighet att påverka din fysiska kropp. Det gäller att inte tappa kontakten med sin inbyggda kunskap, för vi är födda med instinkter som talar om för oss hur vi ska bete oss.

Allt som du äter, tänker, säger eller gör påverkar din balans och den minsta obalans kan starta en process som leder till att du mår dåligt. Om du i stället äter rätt för just din kropp, aktiverar din kropp och ger dig tid att både vara aktiv och i vila, kan du förebygga och till och med eliminera sjukdomar.

I ayurveda utgår man från naturens fem element: rymd, luft, eld, vatten och jord. Genom att sammanföra olika element med varandra skapas vata, pitta och kapha.

Vata består av luft och rymd.
Pitta består av eld och vatten.
Kapha består av jord och vatten.

Vata skapar kommunikation, cirkulation och rörelse.
Pitta skapar värme och ämnesomsättning.
Kapha skapar struktur och stabilitet.

Så fungerar de tre olika doshorna

VATA
Vata-kvinnans personlighet: 
Kroppen är ofta lätt och tunn. Vata-kvinnan kan ha svårt att gå upp i vikt. Hon rör sig lätt, smidigt och ofta för fort.

Vata är lika snabb i kroppen som i tanken. Hon pratar fort och ­agerar snabbt. Typiska drag är livlighet och entusiasm och hon tycker om utmaningar, äventyr och allt som leder till förnyelse.

Vata behöver inte mycket sömn och kan bli hungrig när som helst på dygnet.

Matsmältningen kan variera.

Vata-kvinnan har mycket fantasi, är ­oerhört positiv och sprider glädje runt om sig, men sinnesstämningen och känslorna kan växla lika snabbt som matsmältningen.

Vata-kvinnan i obalans:
Om vata kommer i obalans leder det till oro, ängslighet och i värsta fall ångest. Vata kan få svårt att koncentrera sig och blir lätt otålig. Självförtroendet brister och sömnen blir orolig och lätt.

Matsmältningen blir oregelbunden. Kronisk smärta, knäppande leder, kramper, rysningar, skakningar, PMS, ledvärk och förstoppning är exempel på symtom som lätt drabbar vata.

Så här balanserar du vata:
För att balansera vata är det viktigt att skapa rutiner, undvika stress och ge utrymme för vila och stillhet. Vata mår bra av att äta regelbundet, dricka varmt och hålla sig varm.

Varma bad och självmassage med varm sesamolja är perfekt egenvård. Vata mår bra av umgänge med människor som är positiva och ­glada. All form av alkohol, kaffe, te eller nikotin bör undvikas.

Allmänt om vata:
Element: Luft och rymd.
Yrken: Gör sig bäst i kreativa yrken.
Motion: Yoga, meditation och ­promenader.
Smaker som balanserar: Salt, surt och sött.
Smaker som skapar obalans: Starkt, beskt, kärvt.
Bra: Varm dryck, varm mat, lagom tung mat.
Sömn: Vata-kvinnan bör sova senast 22 och gå upp senast 8.

PITTA
Pitta-kvinnans personlighet:
Om man ska beskriva en pitta-kvinna med två ord så är det intensiv och passionerad. Hon är utåtriktad och ambitiös med ett skarpt intellekt och tycker om utmaningar.

Detta gör pitta-kvinnan till en bra företags-ledare. De har ofta talets förmåga och artikulerar väl. Kroppen är oftast medelstor.

När pitta är i balans strålar den genomträngande blicken med en oerhörd kraft som får omgivningen att känna sig trygg och förförd.

Pitta kan vara både kärleksfull, varm och harmonisk, och glad, skärpt och intellektuell.

Pitta-kvinnan behöver äta regelbundet och mår inte bra av att hoppa över en måltid.

Hon håller ordning både i hushållet och på arbetet. Vackra saker, föremål och platser faller henne i smaken. Pitta kan lätt kännas igen på sin gångstil med tunga och bestämda steg.

Perfektionism, effektivitet och en brinnande glöd för prestation stämmer bra in på pitta som ofta tar kommando över sin omgivning.

Det är vanligt att pitta vaknar upp mitt i natten och känner sig törstig och varm. Matsmältningen är stark och intensiv.

Pitta-kvinnan i obalans:
När pitta kommer i obalans visar det sig som irritation, ilska, intolerans och otålighet.

Hon intar en kritisk inställning mot omgivningen, men även mot sig själv. Stress uttrycker hon som ilska. De blir krävande och otåliga och omgivningen uppfattar dem som hårda.

­Under press kan pitta få problem med sömnen och ligga vaken med aktiva tankar på allt som måste göras. Magbesvär som halsbränna, magsår, magkatarr eller magont är typiskt för pitta som styrs av matsmältningen.

Huden blir irriterad och reagerar med utslag, akne, rodnad eller hemorrojder.

Synen kan påverkas.

Pitta tycker inte om känslor som hat, avund eller aggression, men riktar ofta dessa känslor medvetet och omedvetet mot sig själv.

Så här balanserar du pitta:
För att balansera pitta-kvinnan är det viktigt att skapa utrymme för avkoppling, att varva ner efter arbetet och ge plats för privat tid.

Det gäller att skapa balans mellan aktivitet och vila. Pitta bör undvika för mycket sol.

Att tillbringa tid i naturen är bra. Att promenera vid vatten, meditera vid en soluppgång och se ut över ett glittrande hav, svalkar pittas eldiga själ.

Att äta regelbundet är också viktigt, samt ­undvika alkohol och koffein.

Allmänt om pitta:
Element: Eld och lite vatten.
Motion: Simning, skidåkning, cykling.
Yrken: Chef, egen företagare, projektledare, estetiska yrken, pedagogyrken.
Smaker som balanserar: Beskt, sött och kärvt.
Smaker som skapar obalans: Starkt, surt och salt:
Bra: Kryddor och dofter som sandelträ, ros, mynta, kanel och jasmin.
Sömn: Pitta-kvinnan bör sova senast 22.30 och gå upp senast 7.

KAPHA
Kapha-kvinnans personlighet:
Kapha-kvinnan har ofta en kraftig eller kurvig kroppsbyggnad och kan lätt gå upp i vikt. Hon blir sällan hungrig och matsmältningen är inte det enda som går långsamt.

Kapha rör sig, talar och går långsamt. Kapha bärs av ett inre lugn, har bra tålamod och är oftast vid gott humör.

Kapha sover tungt, djupt och ibland för länge. Hon har bra minne, men inlärningsprocessen är lång.

Kapha är tillgiven och känner empati, har lätt att ursäkta och förlåta andras misstag.

Ögonen är stora, vattniga och varma. Kapha har god uthållighet, blir sällan utmattad och behåller sitt lugn i alla väder.

Kapha sparar på saker, undviker förändring och klamrar sig fast vid både tankar, minnen och människor.

Kapha-kvinnan passar bra som företagsledare inom stora organisationer med sin uthållighet, sitt lugn och stabilitet.

Kapha-kvinnan i obalans:
Om kapha kommer i obalans leder det ofta till stagnation, handlingsförlamning, depression eller tristess. Kroppen blir stel.

Kapha kan gå upp i vikt, utveckla fetma och tappa energi.

All form av förkylning, allergi, astma och bihåleinflammation är typiskt för kapha i obalans.

Kapha blir väldigt trött, kan försova sig och uppleva kronisk trötthet.

Det är vanligt att kapha får vätskeansamlingar och olika smärtor i kroppen. Diabetes, höga kolesterolvärden och cystor är typiskt just för kapha.

Så här balanserar du kapha:
Kapha-kvinnan balanserar sin långsamhet med förändring, nya utmaningar, resor och regelbunden motion. Att uppleva nya saker är oerhört viktigt för att få igång henne.

Kapha ska undvika drag, extrem kyla och fuktighet för att inte dra på sig en förkylning. Torrmassage är bra för att få igång cirkulation och energi. Det är viktigt för kapha att hålla sig varm.

Allmänt om kapha:
Element: Vatten och jord.
Yrken: Chef för stora organisationer, sjukvård, service, massörer.
Motion: Styrketräning, spinning, ­tennis och annat med hög för­bränning.
Smaker som balanserar: Starkt, beskt och kärvt.
Smaker som skapar obalans: Sött, surt och salt.
Bra: Kryddor och dofter som en, eukalyptus, kamfer, kryddnejlika och mejram.
Sömn: Hon bör sova senast 23 och gå upp ­senast 6.


Testa dig själv! Är du vata, pitta eller kapha?

Varje människa föds med en unik kombination av doshorna vata, pitta och kapha. Alla tre doshorna finns inom dig och det är viktigt att de balanseras mot varandra.

Doshorna kan i sin tur kombineras på många olika sätt. Du kan till exempel ha en personlighet som på­verkas mest av en, två eller tre doshor. Genom att ta reda på hur just din kombination är, får du hjälp att hitta balans.

Men kom ihåg att det viktiga är att lära känna dig själv, inte att vara en viss typ. Och kom ihåg att testet inte ersätter en personlig analys hos en kunnig ayurvedaterapeut.

Gör så här: Sätt ett kryss vid varje ord som beskriver dig och din personlighet bäst. Det kan vara ord i alla tre doshor. Räkna sedan ihop antalet kryss per dosha för att se vilken eller vilka som har fått flest poäng. Läs sedan om din unika kombination på föregående uppslag.

Vilka personlighetsdrag beskriver dig bäst?
Vata: Snabb, kreativ, ombytlig, livlig
Pitta: Intensiv, Intellektuell, Krävande, Passionerad
Kapha: Långsam, Stabil, Uthållig, Lugn

Hur fungerar du på arbetet?
Vata: Påhittig, Slarvig
Pitta: Organiserad, Effektiv
Kapha: Tar en sak i taget, Uthållig

Hur hanterar du stress och påfrestande situationer?
Vata: Blir orolig, Blir rastlös, tänker för mycket
Pitta: Uttrycker mig i ilska, Blir irriterad, Blir frustrerad
Kapha: Blir inåtvänd, Blir initiativlös, Utvecklar depression

Vad stämmer in på dig?
Vata: Kreativ, Idérik, Inspiratör
Pitta: Perfektionist, Effektiv, Ledare
Kapha: Välorganiserad, Handlingskraftig, Förvaltare

Hur utför du saker?
Vata: Snabbt
Pitta: Effektivt
Kapha: Långsamt

Hur sover du?
Vata: Vaknar lätt
Pitta: Djupt men ofta kort
Kapha: Djupt men ibland för länge

Hur är din energinivå under en hel dag?
Vata: Kommer och går
Pitta: Jämn
Kapha: Uthållig

Hur går du?
Vata: Lätt och snabbt
Pitta: Tunga och bestämda steg
Kapha: Långsamt

Hur är dina vardagsrutiner?
Vata: Allt blir oregelbundet
Pitta: Jag föredrar ordning
Kapha: Jag tar saker som de kommer

Vilket väder föredrar du?
Vata: Varmt
Pitta: Kallt
Kapha: Alla väder, gärna varmt

Hur reagerar du på sol och värme?
Vata: Blir lätt brun
Pitta: Blir röd
Kapha: Blir lätt röd

Hur skulle du bäst beskriva din hud?
Vata: Tunn och kall, Tidigt åldrande, Torr
Pitta: Varm och rödaktig, Får lätt utslag, akne, Känslig
Kapha: Blek och kall, pormaskar, oljig

Vilken typ av hår har du?
Vata: Torrt, grovt, mörkt
Pitta: Tunt, mjukt, rött tidigt grått
Kapha: Fett, tjockt, ljust eller mörkt

Vilken typ av ögon har du?
Vata: Små
Pitta: Skarpa och intensiva
Kapha: Stora och glansiga

Vilket/vilka påståenden beskriver din hunger bäst?
Vata: Min hunger varierar och är oregelbunden. Ibland är jag jättehungrig och ibland inte alls.
Pitta: Jag kan inte hoppa över en måltid. Då blir jag irriterad och allmänt otrevlig.
Kapha: Jag är sällan hungrig. Jag äter men har inget större behov av det.

Hur är din vikt?
Vata: Jag har svårt att gå upp i vikt
Pitta: Jag håller lätt vikten
Kapha: Jag går lätt upp i vikt

Vilka orsaker kan leda till att du går upp i vikt?
Vata: Oro, stress, Oregelbundna matvanor, Resor
Pitta: Hetsätning, Frustration, Mental press
Kapha: För mycket stillasittande, För lite fysisk aktivitet, Långsam matsmältning

Drabbas du lätt av några av följande symptom?
Vata: Värk i leder, Oregelbunden avföring, Magont, Oregelbunden hjärtrytm, Ryggont
Pitta: Inflammationer, Törst, Svettningar, Högt blodtryck, Hudproblem
Kapha: Allergier, Illamående, Svullna leder och lymfa, Hög kolesterol, Förkylning

Hur är ditt immunförsvar?
Vata: Blir lätt sjuk
Pitta: Verkar bra
Kapha: Blir sällan sjuk

Så här räknar du ut ditt resultat:
När du har gjort Taras test och räknat ihop antal poäng för vata, ­pitta och kapha, kan du lätt räkna ut om du styrs mest av en, två eller tre doshor. Om du till exempel har mest vata och nästa lika många pitta, men få kapha-poäng är du en klassisk vata-pitta kvinna.

Här kommer vanliga personlighetsdrag i olika kombinationer: 

Vata-pitta kvinnan:

    • Är oftast lika smala och tunna som vata.
    • Har vatas snabba ­rörlighet och vänlighet.
    • Är lika pratsamma som vata.
    • Har pittas företag­samhet.
    • Intellektet är lika skarpt som pittas.
    • Överdriver inte lika lätt som vata.
    • Är mer avspända än vata.
    • Matsmältning styrs av pitta.

Pitta-vata kvinnan:

  • Har ordinär kroppsbyggnad som pitta.
  • Rör sig snabbt och med god uthållighet.
  • Har pittas styrka och självförtroende i kombination med vatas lätthet och upprymdhet.
  • Har stark matsmältning som pitta.
  • Tycker om utmaningar och förändringar.

Pitta-kapha kvinnan:

  • Har pittas intensitet och kaphas stabilitet.
  • Kroppen är ofta muskulös som kapha.
  • Har pittas energi i kombination med kaphas uthållighet.
  • Har stark matsmältning som pitta.
  • Har god motståndskraft från kapha.

Kapha-pitta kvinnan:

  • Har kaphas struktur av ­stabilitet, lugn och styrka.
  • Har kaphas muskulatur, men kan se runda ut.
  • Rör sig långsammare än vanlig pitta.
  • Har kaphas uthållighet.

Vata-kapha kvinnan:

  • Kapha ger inre trygghet.
  • Tack vare kapha är ­humöret jämnt.
  • Har vatas snabbhet och kaphas effektivitet.
  • Har vatas oregelbundna matsmältning eller kaphas långsamma.
  • Tycker precis som ­kapha om att samla på saker.

Kapha-vata kvinnan:

  • Är kraftigt byggd som kapha.
  • Har sitt lugn från kapha.
  • Är uthålliga som kapha.
  • Deras matsmältning är orolig som vata.
  • De är känsliga för kyla precis som vata.

Vata-pitta-kapha ­kvinnan: 

  • Deras vata, pitta och kapha är nästan lika starka och personligheten är balanserad.
  • Har ofta god hälsa.
  • Har bra immunförsvar.
  • Blir mycket gamla.
  • Det här är kvinnan du träffar som utstrålar både kraft, intensitet, harmoni, lugn, empati och energi. Hon har stark karisma som påverkar, inspirerar och inte lämnar någon oberörd.

Ayurvedisk dag

Det är viktigt med dagliga ­rutiner för att skapa balans i kropp och själ. Här får du ett exempel på hur du kan tillföra lite ayurveda till ditt dagliga liv.

Se till att inte sova för länge. Då blir du bara trött och kraftlös. Kliv upp tidigt, gärna mellan 6 och 8.

Börja med att skrapa tungan ren från eventuell beläggning som kan ha samlats under natten och borsta tänderna.

Drick sedan ett glas kokt vatten på fastande mage för att stimulera matsmältningen. Vattnet ska gärna vara ljummet.

Torrborsta med silkesvantar, peeling eller massera hela kroppen med varm olja. Bada eller duscha. Återfukta kroppen med en bra kräm och ta en stunds meditation eller yoga.

Ät en lätt frukost.

Dagens största måltid ska vara vid lunch.

Utöva yoga, meditation eller annan fysisk aktivitet före middagen.

Ät en lätt middag, helst före 20.

Njut av några timmars avkoppling innan du ska sova.

Undvik datorer och jobb, om möjligt.

Sov tidigt och helst före klockan 22. Undvik att dricka kalla drycker. Drick i stället kokt vatten under dagen.

Kontrollera din tanke. Aktivera medveten andning.

Här kan du läsa mer om olika yoga-övningar, anpassade efter om du är vata, pitta eller kapha

Av: Annette Lefterow Foto: Unsplash.com, 

NUVARANDE Lär känna dig själv med ayurveda – Är du vata, pitta eller kapha? (test)
NÄSTA Så hittar du rätt jeansmodell för just dig