Lite ger mycket är en gyllene regel när det gäller wellness. Med små övningar för din kropp och tanke kan du hjälpa dig mot bättre hälsa och livsbalans.

Tänk på att promenader balanserar din kropp optimalt och verkar bra för ditt hjärta, din hälsa och framför allt din förbränning. Gå ut och gå så mycket du kan för att dämpa oro och stress samt balansera dig från topp till tå.

Med julwellness och promenader sover du bättre, får finare hud, bättre tarmfunktion och kan balansera din puls och ditt blodtryck på ett mer ­naturligt sätt.

Här är 10 välgörare i jul

  1. Blunda lite då och då
    Vila blicken. Ta en inre paus. Vila inom dig själv vare sig du sitter, ligger eller står upp. Fokusera på att slappna av i ögonlocken och släta ut alla bekymmersrynkor. Andas lugnt.
  2.  Andas medvetet
    Andningen är den röda tråden inom yoga, meditation och mindfulness. När du fokuserar på in- och utandning lugnar du ner kropp och tanke. Andas in lugn och harmoni. ­Andas ut all stress och oro. Räkna ner från 10 och känn hur lugnet sprider sig sakta men säkert.
  3. Drick mindre kaffe
    Koffein och kaffe kan öka din stress. Välj i stället varm choklad, lugnande te eller varför inte lite god glögg! Visste du att doften och smaken av kryddorna i din glögg är lugnande för alla sinnen?
  4. Vakna och somna på rätt sätt
    Ge dig själv mer tid för wellness i sängen. Gör enkla övningar som mjukar upp kroppen innan du kliver upp på morgonen och förbered sedan kroppen inför natten med lite stretchning och meditation innan du ska sova. Medveten andning ger bättre och mer återhämtande sömn.
  5. Anti-stress-massera dig själv
    Massera framför allt huvud, ansikte, hårbotten och fötter. Massera in hela kroppen med massageolja före duschen eller badet. Du är din egen bästa massör.
  6. Ha ett wellnesskit i väskan
    Var alltid redo för lite egenvård när du är på språng. Packa en liten väska med fuktspray för ansiktet, handsprit och handkräm samt läppbalsam för torra och kalla vinterdagar. Pyssla om dig.
  7. Ta ett varmt bad
    Börja och avsluta decemberdagarna med ett varmt bad eller en dusch. Det dämpar effektivt stress, värmer upp din kropp och ger dig extra energi när du är trött.
  8. Gör en spellista för jul och nyår
    Lyssna på rogivande och ­inspirerande musik när du rör dig ute i julstressen. Låt inte det yttre påverka ditt inre. Sjung så ofta du kan.
  9. Rör dig långsamt
    Rör dig långsamt och du blir snabbare och mer effektiv i allt du gör. Undvik att öka tempot när du har bråttom. Du blir inte mycket snabbare av att rusa fram men det gör stor skillnad för ditt inre lugn om du går i lugn takt.
  10. Ljus- och julmeditation
    Ljusmeditation ger ­värme, kärlek och trygghet. Genom generositet, ödmjukhet och hopp upptäcker vi livets mening och rikedom. Tänd ett ljus och låt det brinna som en symbol för kärlekens styrka och kraft inom dig.Vill du göra en ljusmeditation, tänd ett eller flera ljus runt om dig. Sätt dig i meditationsställning, fäst blicken på ljuset framför dig så att du anar ljuslågan eller blunda. Andas in och ut i ett meditativt tempo. Visualisera att ljusskenet är läkande, stärkande och energigivande.Visualisera allt det du önskar i ditt liv och som du känner tacksamhet inför. Upprepa årets jul- och nyårsmantra: ”Jag släpper taget om det gamla och välkomnar det nya med tro, hopp och vilja att leva mitt bästa liv här och nu.”

4 yogaövningar för alla kvinnor mitt i livet

 

Som balsam för en trött rygg

Denna yogaposition kallas ofta för Lord Shiva – dansens mästare. Här balanserar du på ett ben medan du lutar dig en aning framåt och tar fäste om det bakre benet. Håll den andra armen och handen utsträckt rakt framför dig. Vila blicken framåt men stanna i tanken här och nu. Andas lugnt. Byt sida. Denna övning motverkar trötthet och spänningar i ryggen.

Dämpa stressen som en örn

Slingra den ena benet runt det andra. Böj lite på benet du står på och kroka ihop armarna framför kroppen. Titta rakt fram. Stanna i positionen och fokusera på lugna och stärkande andetag in och ut genom näsan med stängd mun. Byt sida. ­Övningen dämpar stress, ger värme och ökar din koncentration. En bra position när du vill lätta upp stämningen lite.

Piggar upp från tå till topp

Att träna fötterna ger välbefinnande från tå till topp. Hela kroppen aktiveras och du får ny energi snabbare än du kan knäppa med fingrarna. Ta av dig skorna och kör igång. Stå med fötterna tätt ihop. Balansera upp och ner på tå. Andas in på vägen upp och andas ut på vägen ner. ­Börja långsamt och öka sedan tempot. Stanna och håll balansen på tå medan du andas meditativt och kniper alla små muskler. Sänk hälarna mot marken. Skaka loss fötter och ben.

Lugna magen på huk

Här har du den perfekta julövningen som piggar upp kroppen och verkar lugnande på magen. Ta en paus från julbordet och glid ner på huk. Håll händerna framför kroppen. Fokusera blicken på en punkt framför dig.

Andas in och lätta lite på trycket mellan händerna. När du andas ut trycker du händerna kraftfullt mot varandra. Mjuk inandning och kraftfull utandning. Upprepa 4–8 andetag. Varför inte bjuda in dina gäster att prova ­Taras julövningar för bättre julbalans!

Meditera live på julafton

Kom i rätt stämning på julafton med vår live-meditation. Taras wellnesscoach Annette ­Lefterow håller för tredje året i rad en guidad meditation live på julaftons morgon.

Det är fritt för alla att vara med och det är bara att logga in klockan 9.30 och andas igång årets julafton i lugn och ro. Det blir en stämningsfull ljusmeditation, lite tankar kring julens högtid och ­därefter kan du chatta live med Annette.

Anmäl dig här: tara.se/julaftonsmeditation

NUVARANDE Julmeditation – 10 välgörare i jul
NÄSTA Stå vid din mans sida eller lämna – så gjorde de här kvinnorna!