Nej, den här texten handlar inte om sex – men om att hitta din sexuella energi. Om att älska dig själv ­precis som du är, om att utforska hela dig och din partner (om du har en) och om den sensuella vilan. Krydda ditt hemma-spa med erotiska toner i vår!

Att ha hemma-spa är härligt. Men tänk om du skulle ta det en nivå till och på riktigt öka njutningen och erotiken i vardagen. Och då menar vi inte att du ska ha sex oftare, utan att du ska börja i andra änden och öka sensualiteten och väcka libido till liv igen.

– Hos många kvinnor kring 40-50 ligger lusten lite i träda. Vissa ser till och med sex som något man ska ”pricka av”. Men kroppen och den sexuella lusten är lite som en trädgård. Vill du få den att blomstra måste du sköta om den, vattna, ge näring och rensa bort ogräs. Sedan finns det självklart redskap som underlättar, ­säger Tina Hagelin, som driver den erotiska butiken Pistill i Stockholm, som även samarbetar med vården för rehabilitering och att öka lusten efter exempelvis en cancerbehandling eller förlossning.

Hon var själv en stressad it-konsult som levde mitt i stressnurren, när hon kring 40 insåg att hon hade tappat bort såväl sig själv som sin lust.

– Är man hela tiden uppe i huvudet skapas spänningar och man tappar kontakten med sina känslor. Stressen förtar också kraften. Jag ville inte ha det så, och bestämde mig för att öka kvinnors välbefinnande. Jag tror att den sexuella energin är livsenergin, den som får oss att må bra. Och vi vet att en kropp som får beröring börjar leva. Hormonet oxytocin ­utsöndras, vilket ger känslor av väl­behag.

Och visst händer det mycket i kroppen när man kliver över 40-strecket. Man förändras hormonellt, vilket kan ge torrare slemhinnor.

Hos vissa ger klimakteriet ökad sexlust, hos andra minskad. Även mediciner kan minska sexlusten. Det är inte ovanligt att kvinnor har försvagad bäckenbottenmuskulatur, ­vilket ökar risken för att läcka men också minskar känseln i underlivet.

Andra lider av vaginism och vestibulit. Men visst finns det hjälp:
– Med exempelvis ekologiska glidmedel kan man öka njutningen, men de är också vårdande och lindrar obehaget som kommer av torra slemhinnor. Knipkulor kan träna upp styrkan i bäckenbotten. Till och med för kvinnor som är könsstympade och har fått sina nervtrådar till klitoris kapade, finns det hjälpmedel för att öka njutningen.

Men lusten och sexet sitter inte bara i slidan. Inte heller bara i huvudet. Den sitter även i hjärtat.

– En kvinna som inte vill ha sex är ofta ”stängd” i underlivet. Genom att öppna upp hjärtat öppnas det även upp där nere. Så att massera sig själv över hjärtat hjälper. Försök också att se på dig själv med kärleksfulla ögon, säger Tina.

Även Jennie Rehbinder, sexpedagog som håller kurser och föredrag i kvinnlig sexualitet (yoni.nu), är inne på självkärlek men också självbild.

– Finsk forskning visar att det som ökar ens orgasmförmåga varken är fler onanitimmar eller mer sex. Det handlar snarare om relationen och hur man kommunicerar med sin partner – och om den egna kroppsbilden. Man kan säga att en älskad kropp njuter mer än en oälskad.

Jennie pratar om att stärka sin sexuella självkänsla genom att jobba inifrån och ut – och utifrån och in. Inifrån och ut handlar om att känna efter vad du tycker om; vad du går igång på och längtar efter. Att kunna känna in och sedan uttrycka det.

– Det låter lätt men kan vara svårt att säga till sin partner att man vill ha det mjukare eller hårdare. I det sekulariserade Sverige är vi å ena sidan snabba på att öppna upp för saker som hbtq-frågor och könsdysfori, å andra sidan behöver vi öva på att prata om sexualitet på ett personligt plan, ­säger Jennie.

Utifrån och in handlar om att fundera över hur du betraktar dig själv. För om du fokuserar mer på hur stor din rumpa är när du blir tagen bakifrån än hur det känns i slidan, har du svårt att njuta.

– När du får en komplimang, tar du då emot den med ett tack och låter den landa i kroppen, eller svarar du ”äsch”? Sträva efter att känna att din kropp duger som den är. Den måste inte vara perfekt innan den blir älskad. Ett sätt att hitta känslan och rörelseglädjen i kroppen är att dansa själv hemma och låta glädjen strömma in.

Ett annat sätt att öka närvaron och lusten är OM, orgasmisk meditation, vilket handlar om att en person smeker sin partners klitorisollon långsamt, långsamt i 15 minuter – eller så gör man det på sig själv – med inget annat mål än att känna djup förnimmelse. Vill du testa, så finns det instruktionsfilmer på youtube.

– Man kombinerar meditationens förmåga att öka närvaron med den djupa känslan av välbehag och samhörighet vi känner vid en orgasm. För många har metoden varit revolutionerande, säger Jennie.

Men att öka lusten – sin längtan efter sexuell njutning och närvaro – handlar också om att vila. I vilan sjunker stresshormonet kortisol (som minskar sexlusten) undan.

– Många män kan använda sex som ett medel att slappna av och sänka stressnivåerna, medan forskningen visar att en majoritet av alla kvinnor behöver känna djup avslappning innan de kan släppa och njuta fullt ut. Så ibland är bästa sättet att öka sexlusten att skippa träningen för att i stället ta ett varmt, väldoftande bad, säger ­Jennie.

Ja, unna dig sensuella stunder, där du landar i dig själv och kommer i kontakt med det som är du just nu, med allt vad det innebär av glädje, sorg, ilska, kåthet, prestationsångest och frid. Vi är ofta upplärda att sex ska vara skönt – endast. Men det stämmer inte. Svårigheten att nå orgasm kan bero på att man inte tillåter alla sina känslor få vara med i lusten. Låt dem komma fram.

– Jag brukar använda begreppet ”processa livet genom fittan”. En ­fantastisk ”terapiform”, säger Jennie.

Fotnot: Pistill finns även som webbshop, ­pistill.se


5 ord som har med sex att göra

  1. Libido betyder den sexuella ­energin och driften.
  2. Vaginism är ett kramptillstånd där slidans muskler spänns ­ofrivilligt.
  3. Vestibulit kännetecknas av att det gör ont vid slidöppningen vid beröring och sex, en brinnande, stickande smärta och ibland ­rodnad och sveda i området mellan de inre blygdläpparna.
  4. Oxytocin är det lugn- och ro-­hormon som utsöndras vid bland annat närhet och sex.
  5. Könsdysfori innebär att köns­identiteten inte stämmer överens med det registrerade könet.

Öka sensualiteten och lusten… tillsammans med din partner

  1. Känn samhörighet. Många kvinnor upplever att lusten kommer med intimiteten snarare än via sexuell stimulering. Sitt mitt emot varandra, eller ligg mage mot mage, se varandra i ögonen och synka andningen i tre minuter. Vila i varandras närvaro.
  2. Var givare och mottagare. Att hinna med varandra när man har omslutande sex är inte alltid lätt. Framförallt inte när en kvinna ska försöka följa med sin manliga partner. Våga därför dela upp rollerna i aktiv givare och aktiv mottagare. Ena gången är du aktiv givare, nästa gång är du mottagare. Känn då att gåvan är till dig och att din partner är din tjänstvilliga givare. Försök vara närvarande i det som sker och uttryck det. Känn in vad du vill ha, och be om det.

Öka sensualiteten och lusten… … själv

  1. Smek på nya sätt. Många vuxna kvinnor säger att det är tråkigt att onanera. Instämmer du, testa något nytt. Det kommer ingen förändring ur att fortsätta göra samma saker. Prova nya leksaker, kolla på porr du aldrig tittat på, köp böcker i sexologi och titta på instruktionsfilmer (finns på nätet). Fokusera mindre på att stimulera klitoris och tänk i stället på hela kroppen. Smek dig själv, ta varma bad och massera in kroppen med en härlig olja. Ja, låt det ta tid att få en orgasm, då blir njutningen större.
  2. Kärleksbomba. Ge dig själv komplimanger varje dag, för att stärka självbilden och den sexuella självkänslan. Säg dem högt: ”Jag är vacker precis som jag är”, ”Hej kroppen, vad glad jag är att du finns och bär mig varje dag” eller ”Jag är en riktig pärla.” Det fantastiska är att hjärnan reagerar som om någon annan hade sagt orden.

4 saker som kan påverka sexlusten negativt

Sexlusten kan variera utan direkt orsak, men om du saknar din lust under en längre period, så se över ditt liv. Minskad lust kan vara ett tecken på något. Här är några lustförminskare.

  1. Livsstilen: Hur fördelas tiden mellan jobb, familj, fritid och sexliv? Har du människor omkring dig som tar mycket energi?
  2. Relationen: Finns det ilska, ­besvikelse, krav, kommunikationsproblem eller andra negativa ­faktorer
  3. Hälsan: Hur är det med sömn och motion? Använder någon av er medicin som påverkar lusten?
  4. Sexet: Har ni slentrianmässigt sex? Går det ut på att bara tillfredsställa en av partnerna? Finns det prestationskrav eller skam?

Andas dig till här och nu

Andningsövningar kan hjälpa dig att bli mer närvarande. ”Det finns många tekniker, men den enklaste är att andas lite snabbare och lite djupare än vanligt.

Det främjar lusten och närvaron. Tanken är att du ska andas som när du är upphetsad, för att främja det tillståndet”, tipsar Jennie Rehbinder.

Av: Linda Newnham Foto: IBL/Shutterstock

NUVARANDE Höj pulsen med ditt eget sensuella spa
NÄSTA Eva om stressen: ”Det var så svårt att andas. Jag sprang kontant.”