Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med tiden (del 3)

Ständigt uppkopplad. Aldrig avkopplad. Och du har aldrig TID. Är det så du känner dig? Det plingar i mobilen och datorn, din hjärna håller på att koka över och du har svårt att sortera bland alla krav. Då är det dags att detoxa socialt – och kanske öven IRL.

Sociala medier-detox

Känner du att du blir nervös om du inte får kolla Instagram varje timme? Trevar du efter mobilen när du inte kan sova? Dags för en snabb sociala medier-detox.

Dag 1. Gå upp en halvtimme tidigare än vanligt. Gå till jobbet utan mobiltelefon, utan hörlurar. Bara gå mitt i IRL. Lyssna på fåglar, människor och trafiken.

Dag 2. Stäng av alla signaler och push-meddelanden. Känns det hemskt? Var tuff.

DAg 3-6. Under de här fyra dygnen får du enbart kolla sociala medier tre gånger per dygn. Du får kolla hur länge du vill, men bara tre gånger.

Dag 7. Utvärdera din sociala medier-detox. Vilka fördelar har det medfört? Var det lättare eller svårare än du trodde? Vilka nackdelar upptäckte du? Hur vill du ha det i framtiden?

MISSA INTE: Följ med Tara på en skrivarhelg till Sandvik

Inventera och bli av med energitjuvar

Nästan alla har vi relationer som inte fungerar riktigt bra. Sådana energitjuvar tar både kraft och tid.

Här är tre testfrågor:
1. Lägger den här personen märke till om jag har problem? Och försöker hen då hjälpa mig? Eller är det här en person som har noll koll på hur jag mår? Ger och tar vi ungefär lika mycket i relationen?

2. När den här personen berättar om någon, gör hen då naturliga pauser så att jag kan komma in och säga vad jag tycker? Eller är det bara en pågående monolog?

3. Är det balans i vår relation när vi ska bestämma något vi ska göra?

Upptäcker du att du har en energitjuv i din närhet har du tre val: 

1.  Gilla det. Antingen så gillar du hen så mycket att du vill fortsätta umgås som vanligt.

2. Ändra på det. Vill du ändra på det – förklara att du vill ha en mer balanserad vänskap. Men hen kanske har en helt annan syn på er relation (att det är du som är energitjuven, huga). Det är svårt att förändra en relation där rollerna är invanda sedan åratal, men det går. Ibland.

3. Avsluta det. Om du försökt förändra men det inte går är det avsluta som gäller. Du behöver inte göra det så dramatiskt utan helt enkelt glesa ut tiden mellan gångerna ni ses.

Så nyttjar du tiden på bästa sätt – 3 smarta tips

1. Hitta din biorytm och jobba efter den. Är du mest skärpt på morgonen eller efter lunch? Ta då de svåraste arbetsuppgifterna då. Slösa inte bort din skarpaste hjärntid på att sortera papper. Rutinuppgifter kan du göra när du är halvdan.

2. Sluta multitaska. Att prata i telefon samtidigt som du kollar mejlen är värdelöst. Hur mycket du än skryter om att du kan ha många bollar i luften, så visar alla undersökningar att resultatet blir sämre när vi försöker göra fler saker samtidigt. Koncentrera dig. Att hoppa fram och tillbaka är rent energislöseri.

3. Be om hjälp. Brukar du hålla på i evighet med uppgifter utan att be om hjälp (för att inte verka dum). Eller är du envis och vill kunna fixa allt själv? Sluta med det. Det går snabbare att be om hjälp.

Ut ur mediekoman

Det är frestande att sjunka ner i soffan efter jobbet och gå in i mediekoma. Men bjud hjärnan på något mer inspirerande och den kommer att tacka dig.

1. Köp en målarbok. Träna upp din kreativitet med några coola målarböcker för vuxna. Om du gillar mode kommer du älska Stina Wirséns Sketchbook: målarbok för vuxna.

2. Träna in ett språk. Ladda ner en språkkurs och öva på bussen på väg från jobbet. Rensar hjärnan och får dig att varva ner. Ladda ner en app eller googla runt, enkla gratiskurser finns.

3. Lär dig något nytt. Flera internationella universitet har avgiftsfria kursen online. Gå in på coursera.org och beskriv vilka områden du är intresserad av. Efter några minuters klickande kan du ha börjat läsa till exempel en kurs i filosofi vid universitetet i Edinburgh. Kolla också natkurser.se, hermods.se och natbildarna.nu.

4. Hitta något du brinner för. I stället för att strösurfa, känn efter inuti. Vad längtar du efter? Vad tycker du är roligt? Det kanske är att skriva dikter, träna, gräva i trädgården eller baka bröd.

Experten tipsar om hur du klarar av teknikstressen

Katarina Gospic, hjärnforskare och entreprenör svarar på fyra frågor om den digitala stressen.

Finns det några risker med att vara ständigt uppkopplad? 
Ja, vår hjärna kan liknas vid en muskel, och den behöver pauser för att må bra. Vi är inte alls designade för att vara tillgängliga hela tiden.

Varför har vi så svårt att släppa mobilen?
Mobilen fungerar som en digital godispåse. Hjärnan får belöning när den får likes och sms, det är därför vi vill kolla mobilen.

Det som framför allt skapar skadliga beteendemönster är hjärnans belöningsstruktur, striatum, som gillar snabba lösningar. För striatum är det en jättebra idé att till exempel kolla mobilen, fast du borde koncentrera dig på månadsrapporten.

Vilket är ditt bästa tips för att klara all den här teknikstressen?
Det gäller att rensa bort frestelserna, stänga onödiga fönster med nyhetssajter och chattforum på datorn. Bestäm fasta tider när du kollar mejl och sms och låt telefonsvararen ta samtal när du behöver jobba koncentrerat.

Stäng av pushmeddelanden och signaler. Det är du, och inte mobilen, som ska bestämma när du ska göra vad.

Hur kan jag få min hjärna att fungera maximalt bra? 
Ät bra, sov tillräckligt och träna regelbundet.

Av: Maggan Hägglund Foto: IBL

Omslag 10-17.indd

NUVARANDE Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med tiden (del 3)
NÄSTA Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med själen (Del 2)