Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med själen (Del 2)

När du öppnar din kalender och det ser ut som om berusade spindlar med bläck på benen sprungit över varenda vecka, då åker axlarna upp och du känner stressen i magen. Med skön självmassage och lite meditation sänker du stressnivån och höjer njutningsgraden varje dag.

detox_wellness_yogaandas

4 dagliga må bra-rutiner

De här korta övningarna gör dig mer avslappnad och lite mer närvarande i nuet. Under första detoxveckan testar du dem en och en. Följande veckor ska du göra alla fyra övningar varje dag. Låter det för tufft? Pröva i alla fall, du kommer att älska det.

1. Meditera
Meditation sänker stressnivåerna i kroppen visar forskning. Du behöver tio minuter och gärna en smart telefon och en bra app.

  • Om du är nybörjare: Ladda ner Mindfulness Appen, du får en fri provmånad, sedan prenumeration 499 kronor/år. Instruktioner på svenska, vissa övningar på engelska. Eller testa den omåttligt populära appen Headspace som har en gratis, enkel tiominuters meditation. Men observera att appen är på engelska.
  • Om du är rastlös: ”Nej, nej, meditation är inget för mig.” Då ska du prova Calm, en app som tränar lugn och närvaro. Observera att appen är på engelska.
  • Om du är ett medda-proffs: Vill du utvecklas så testa appen Buddhify. För 50 kronor får du en mängd olika typer av meditationer att pröva.

2. Sov lite mer
Även om vi alla har olika sömnbehov så sover vi oftast för lite. Gå och lägg dig en halvtimme tidigare än du brukar och se vilken effekt det har.

3. Skåla in morgonen
Börja dagen med att dricka ett glas varmt vatten. Det får igång kroppen efter natten och får även igång mage och tarmar.

4. Sov gott med fotmassage
Avsluta dagen med att ge dig själv en fotmassage. Börja med att värma fötterna genom att stryka över dem, ta sedan lite sesamolja eller kokosolja. Massera först ena foten, sedan andra.

Stryk med händerna från underbenet ner över anklarna. Sedan översidan av foten ut mot tårna. Därefter baksidan av hälen, framsida underben och sedan fotsulan där du masserar först från mitten och utåt och sedan utifrån och inåt.

Avsluta med några långa tag på baksidans underben ner mot hälen. Det värmer fötterna och får dig att slappna av.

MISSA INTE: Följ med Tara på en yoga- och wellnessresa till Rhodos

Qigong-gå och få balans

Qigong går ut på att hitta balans och harmoni i hela kroppen. Pröva det här på promenaden:

  • Ställ dig med fötterna axelbrett isär, med lätt böjda knän, puta lätt med rumpan.
  • Behåll ställningen medan du långsamt sätter ena benet framför det andra och rör dig långsamt framåt. Pendla graciöst med armarna, växelvis höger och vänster medan du går.
  • Promenaden blir nästan som en långsam rituell dans. Googla Qigong Walking på YouTube för exempel.

Yoga-andas och hitta lugnet

Pröva nadi shodhana pranayama. Det låter finare på sanskrit. Det är ett sätt att lugna ner kroppen genom att andas växelvis genom först ena näsborren och sedan den andra.

  • Sätt dig på en stol, båda fötterna på golvet.
  • Böj högra armen, placera höger pek- och långfinger mellan ögonbrynen.
  • Håll tummen mot höger näsborre, andas långsamt in genom vänster näsborre. När du andats in släpper du på tummen och trycker ringfingret mot vänster näsborre och andas ut genom höger näsborre. Andas in djupt med höger näsborre. När du andats in släpper du ringfingret och andas ut genom vänster näsborre. Upprepa fem gånger. Gärna med slutna ögon.

Varför det fungerar: dels blir du upptagen av själva utförandet och bara det är avslappnande för hjärnan. Dels har det visat sig att blodtrycket sjunker och pulsen blir lägre.

Zen-promenera – en väg till mindfulness

Ibland krånglar vi till det där med mindfulness. Egentligen handlar det bara om att ge sig själv lite tid, ta en paus från alla tusentals snurrande tankar i huvudet. Här är några sätt att göra promenaden mer närvarande:

1.  Byt perspektiv. Ta en promenad och ta med dig mobilen eller en annan kamera. Välj ett tema och ta bilder som stämmer med ditt tema.

Du kan till exempel ta bilder av allt i naturen som har en bokstavsform: en gren som ser ut som ett Y, en vattenpöl som ser ut som ett O … Det gör att du har uppmärksamheten utåt och verkligen upptäcker din omgivning.

Andra teman kan vara att plåta sådant som innehåller färgen lila, eller alla djur du kan upptäcka.

2. Urban fågelskådning. I London är den senaste trenden ”urban birding”, att spana på fåglar i stadsmiljö. Ge dig ut i din omgivning och fågelskåda med din mobilkamera. Sätt som mål att du ska upptäcka minst fem olika arter.

Behöver du hjälp att identifiera dem finns till exempel appen Fågelguiden (dyr men bra, kostar 198 kronor) eller så går du hem och googlar dagens fågelfynd.

3. Gående meditation. Låt söndagspromenaden bli en zen-promenad. Gå lugnt och avspänt, sträck på dig. Lyssna till din egen andning.

Försök nu att gå i takt med dina egna andetag. Pröva om du kan göra dina utandningssteg längre än inandningsstegen.

Expertens tips för mindfulness

Annette Lefterow, Taras wellness-expert svarar på fyra frågor om mindfulness.

Varför är mindfulness och lugn så viktigt?
– Att vara uppkopplad och ständigt tillgänglig skapar mer stress än vi kan ana. Därför är det extra viktigt att unna sig stunder av stillhet, där tanken får vila och där vi kan lyssna till tystnaden.

– När vi landar i medveten närvaro ger vi kroppen och tanken en chans att hantera vår livssituation mer effektivt och balanserat.

Har du en enkel övning man kan göra på bussen från jobbet?
– Passa på att vila där du är, oavsett var. Sätt dig skönt tillrätta och blunda. Fokusera på dina andetag. Andas in och ut genom näsan med stängd mun. Uppmärksamma tempot i dina andetag.

– Sträva efter att göra in- och utandning lika långa. Slappna av i ansiktet. Visualisera att du andas in harmoni och andas ut oro och stress. Upprepa följande mantra: Jag vilar inom mig själv. Jag är lugn, stark och närvarande här och nu.

Kan man använda självmassage för att hitta lugnet?
– Absolut. Pröva gärna ansikts- och skalpmassage. Här kan du läsa om den och se en film hur du ska göra.

Har du något annat bra tips för att stressa av mitt i vardagen?
– Gör yoga, meditation och egenmassage i sängen varje morgon innan du kliver upp för att balansera din livskraft. När du börjar dagen i harmoni ger du dig själv rätt förutsättning för att hantera det du har framför dig.

Av: Maggan Hägglund Foto: IBL

Omslag 10-17.indd

NUVARANDE Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med själen (Del 2)
NÄSTA Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med maten (del 1)