Hur sover du egentligen? – så får du bättre sömn

Hur ser du på sömn? Tycker du att det är slöseri med tid att sova? Författaren och journalisten Arianna Huffington menar att det är dags att vi förändrar vår syn på sömn. I sin bok ”Sömnrevolutionen” tipsar hon om hur vi kan bli bättre på att sova och därmed få ett bättre liv.

Till alla som är dödströtta på att vara dödströtta! Så dedikerar Arianna Huffington sin bok ”Sömnrevolutionen” (Bookmark), Hon menar att vi är mitt inne i en global sömnbristkris – och att vår tids sätt att se på sömn som ett slöseri med tid äventyrar vår hälsa, vårt arbetsliv, vårt privatliv och vårt sexliv.

Kort sagt: sömnbrist är ett folkhälsoproblem som kan få oanade konsekvenser om vi inte gör något åt det. Därför är det dags att revolutionera vår syn på sömn.

Vår tids sätt att se på sömn som ett slöseri med tid äventyrar vår hälsa, vårt arbetsliv, vårt privatliv och vårt sexliv.

Själv levde Arianna Huffington med en strunta- i- att- sova-inställning i många år. Hon hade ett högt tempo, både i privatlivet och i jobbet. Arbetet var betydligt viktigare än sömnen för Arianna, som är en av grundarna till den succéartade nättidningen Huffinton Post i USA.

Men i april 2007 brast det. Arianna bröt ihop. Hon var utbränd och sov på tok för lite. I dag har hon gått från att vara en sömnamatör till en sömnexpert.

Bristen på sömn är ett folkhälsoproblem i alla länder. Vi sover inte så mycket som vi borde, och vi vet att det är ett problem.

En snabbgoogling på ”sömn” ger 800 miljoner träffar. Det finns nästan 5000 appar som handlar om sömn i App Store och på instagram finns miljontals bilder med #sömn #sömnig eller #trött.

Redan som små får vi med oss en negativ syn på sömn, menar Arianna Huffington. Många föräldrar använder ”gå och lägg dig” som en bestraffningsmetod och lär sina barn att se sovande som något negativt, när det borde vara tvärtom.

För brist på sömn gör inte bara att vi blir tröttare, vi får även sämre kontakt med våra inre liv eftersom vi inte drömmer.

Forskarna har visat att sömnen och drömmarna spelar en avgörande roll för vårt beslutsfattande, vår känslomässiga intelligens, våra kognitiva funktioner och vår kreativitet.

Ändå struntar vi i sömnen och fortsätter köra över oss för att kunna hinna mer – att jobba och bara sova några timmar per natt anses vara en bragd.

Vad kan man då göra åt dåliga sömnvanor och sömnbrist? Enligt Huffington är det inget man kan förändra snabbt. Precis som med andra självdestruktiva mönster kräver det en varaktig förändring och man får ta små steg varje dag.

En bra början är att man ser över sin syn på sömn i familjen – och att man inte lär sina barn att sömn är en bestraffning, utan i stället förmedlar en positiv bild av sömn.

Arianna Huffington har en mängd tips för vad man kan göra för att sova bättre. Många av dem är klassiska som, motionera mera, äta mindre före läggdags, ha rätt belysning och undvika tekniska prylar i sovrummet.

Men hon har också sina favoritknep för bättre sömn. Dessa kallar hon för sömngodis. Medveten andning är ett av de ”sömntrick” hon är mest förtjust i.

”Att ta några långsamma andetag och räkna sekunderna är en av de tekniker jag använder när jag har svårt att somna.”

En variant är 4-7-8 metoden, som gjorts populär av läkaren och alternativmedicineraren Andrew Weil, och har sina rötter i uråldriga indiska andningsövningar, pranayama.

”Jag älskar enkelheten: man andas in tyst genom näsan och räknar till fyra, håller andan och räknar till sju och andas ut med ett svischande ljud genom munnen medan man räknar till åtta.

Ett annat favorittrick är att fokusera på stillheten. Arianna Huffington använder sig gärna av bilden av en stilla sjö.

”Alla tankar, all oro och alla bekymmer som dyker upp föreställer jag mig som stenar som faller ner i sjön. Det uppstår kanske en och annan krusning på vattnet, men sjön blir snabbt alldeles slät och stilla igen. När fler tankar eller bekymmer och farhågor dyker upp låter jag dem också falla som stenar, varpå sjön återgår till sitt naturliga lugn.”

Huffingtons mest oväntade tips låter till en början en aning makabert; det är att tänka på döden.

”Något som alltid fungerar för mig när oron hindrar mig från att somna är att erinera mig att jag någon gång kommer att dö. Jag prövade detta för första gången när jag hade läst avslutningstalet som Apples Steve Jobs höll till studenterna vid Stanford 2005. Nästan allt – alla yttre förväntningar, all stolthet, all rädsla för att göra bort sig eller misslyckas – allt detta faller bort när man ställs inför döden, och kvar blir bara det som verkligen är viktigt, sa han. Att minnas att man ska dö är det bästa sättet att undvika fällan att tänka att man har något att förlora. Man är redan blottställd. Det finns ingen anledning att inte följa sitt hjärta.

Så om du vaknar vid fyra varje natt med huvudet fullt av jobbiga tankar, kanske det är dags att testa något av Ariannas tankeknep. Och låta alla världsliga bekymmer ”falla bort” för att själv fridfullt kunna falla i sömn igen.

Tänk dig hur bekymren faller som stenar ner i vattnet och sakta försvinner...
Tänk dig hur bekymren faller som stenar ner i vattnet och sakta försvinner…

Ariannas sömntips!

  1. Tänk över hur ni sover i familjen. Sover ni ihop eller var och en för sig? Är alla nöjda?
  2. Se till att inte ha datorer, paddor och telefoner i sovrummet en timme innan sovdags. Det blå ljuset från apparaterna hämmar melatoninutsöndringen, det hormon som gör oss sömniga och redo att lägga oss.
  3. Se till att ha rätt temperatur i sovrummet, det vill säga runt 18 grader, inte mer.
  4. Ät inte en stor portion mat precis innan du ska lägga dig.
  5. Töm dig på tankar innan du somnar. Skriv gärna ner i punkter vad du ska göra nästa dag. Släpp taget och kontrollen.
  6. Fokusera på stillheten.
  7. ha rätt belysning i sovrummet, inte starka lampor med blåaktigt och kallt ljus.
  8. Motionera regelbundet, bara inte sent på kvällen.
  9. Använd dig av medveten andning och meditera på kvällen.
  10. Testa ett tankeknep.

Omslag 2-17.indd

Av: Lotta Reberg Foto: Fotolia/IBL/AOP