Gågga dig i superform!

Nej, rubriken ovan är inget korrekturfel. ”Gågging” är träningsexperten Katarina Woxneruds egen uppfinning. Ett smart och skonsamt sätt att få kroppen att mjukt förvandas till en långsam joggare. Här förklarar hon hur du gör.

På sex veckor kan du utvecklas från en slö soffpotatis till en kortdistansjoggare. Och det kommer inte att kännas särskilt jobbigt.

Träningsproffset och naprapaten Katarina Woxnerud, 47, som har 25 års erfarenhet från träningsbranschen, har utvecklat metoden ”gågging”.

– Att gågga är ett mellanting mellan att gå och jogga, som innebär att du småjoggar i lugn takt och använder armarna aktivt – som när du springer, säger hon.

Hur kom du på idén?

– När jag har varit ute och föreläst är det många kvinnor som kommit fram till mig och undrat hur de ska komma igång från att gå till att jogga. En del har provat, men gått ut för hårt och sprungit för fort för att sedan krokna och inte komma igen i löparspåret. Det enda det leder till är att man känner sig mentalt nedkörd i skorna.

Varför är gågging bra?

– För den som vill börja jogga är det ett bra sätt att successivt öka belastningen på leder och muskler. Det är mindre risk att man får skador och besvär eftersom kroppen hinner bygga upp sig och vänja sig vid ökad intensitet och belastning.

Finns det särskilda fördelar att börja med gågging för kvinnor i medelåldern?

– Ja, i samband med hormonförändringar under klimakteriet kan många kvinnor tappa en stor del av sin bentäthet och för att motverka det gäller det att belasta skelettet. Det åstadkommer man med gågging, men inte med till exempel cykling eller simning. Dessutom blir ju både humörsvängningar och svettningar lindrigare med motion.

 

Läs hela artikeln i tara nr 7 2015 för att ta del av Katarinas 6-veckors träningsprogram.