Gå dig i form – så boostar du dina promenader

Att gå är superträning för alla. Du blir piggare, starkare och får kondis – om du lägger upp promenaderna på ett smart sätt.

Det finns flera enkla, smarta sätt att öka effektiviteten av din gå-träning: Använda redskap, pendla eller leta upp närmaste backe. Här är Katarina Woxneruds bästa tips.

1. Pendla med armarna
Utnyttja armarna dynamiskt när du promenerar, oavsett om du går med stavar eller inte. Hela 50-75 procent av de extra kalorier som förbrukas när man går snabbare kommer av att armarna pendlar mer än vanligt.

Gör så här: Böj armarna i armbågen och pendla armarna längs med kroppens sidor.

2. Styrketräna
Stärk musklerna så att du orkar promenera i högre tempo. Starkare muskler innebär även lite större muskler, vilket i sin tur innebär att grundförbränningen av kalorier ökar.

Träna det här när du vill bli gåstark: Satsa på övningar för vader, lår och säte, liksom armar och skuldror. Då kan du ta starka steg framåt. En stark mage och rygg är också en förutsättning för att få ett kraftfullt steg och för att må bra i kroppen.

3. Använd extra redskap som stavar
Boosta promenaderna med roliga och effektiva redskap. Att använda stavar kan öka förbränningen med upp till 20 procent, förutsatt att du använder stavarna aktivt.

Bra redskap att testa: Förutom stavar är också viktmanschetter runt vristerna effektivt. Eller en viktväst på överkroppen. Du kan även lägga några böcker i en ryggsäck, men tänk på att vikterna då bara placeras på ryggen. Med en viktväst får du jämnare fördelning av bördan runt kroppen, vilket ger mindre risk för snedbelastning.

Av: Katarina Woxnerud Foto: Fotolia/AOP/IBL, Patrik Cederman

Omslag 6-17.indd

 

Detta är ett utdrag ur nya Tara, nummer 6 /2017 . Läs hela artikeln (som bland annat innehåller fler tips och ett effektivt träningsprogram) i tidningen som finns i butik 25 april 2017.