Förebygg alzheimer med rätt kost!

Enligt nya rön går Alzheimer och Parkinson att förebygga genom att äta rätt. Men du måste börja  nu! Läs vad du ska äta här.

Alzheimer är en smygande sjukdom som inte bara berövar oss förmågan att minnas, utan även att tänka, resonera, ta hand om oss själva och fungera socialt.

– Men misströsta inte, säger Bruce Fife, chef för The Coconut Research Center i Colorado Springs, USA. Han har skrivit åtskilliga böcker om kopplingen mellan kost och hälsa, och är aktuell med boken ”Stoppa Alzheimer nu!” (Optimal förlag). Fife hävdar att hjärnans förmåga att minnas väsentligt förbättras med rätt kost.

Många Alzheimerpatienter använder sig idag av Fife’s program, som bland annat går ut på att man ska komplettera kosten med att äta kallpressad kokosolja, och det har gett stora framgångar.

Alzheimer och Parkinson kommer inte plötsligt. Sjukdomarna utvecklas långsamt, kanske under decennier. Innan symtomen upptäcks kan 70 procent av hjärnans minneskapacitet ha gått förlorad. Och då är det för sent. Om du inte vill vänta, finns det många saker du kan göra. Du kan förebygga genom att äta rätt kost. Men du måste börja nu! Att behålla hjärnas kapacitet är nämligen mycket enklare än att reparera det den har förlorat.

Den mänskliga hjärnan har fantastiska förmågor. Om cellerna dör i ett område, då kan andra celler ta över funktionerna. Hjärnas stamceller kan utveckla ny vävnad. Ny forskning visar också att ketoner (som bland annat bildas när kokosolja förbränns i levern) är ett utmärkt bränsle som hjälper hjärnan att fungera bättre.

Det är inte svårt att införa kokosolja i den dagliga kosten. Kokosolja är mycket värmetålig och passar för både bakning och stekning. I alla recept som innehåller margarin, smör eller någon vegetabilisk olja kan du i stället använda kokosolja. Du kan t ex lägga till 1 sked kokosolja i heta drycker, gröt, soppa, såser och grytor eller som dressing på kokta grönsaker.

Det finns två typer av kokosolja i butikerna. Den ena kallas virgin eller extra virgin, den andra är raffinerad och blekt. Virgin kokosoljan kommer i princip direkt från kokosnöten. Eftersom den bearbetats så lite behåller den både sin delikata smak och doft av kokos.

Satsa på kokos!

 


Så här kan en kokosolje-dag se ut.

FRUKOST

Omelett med två ägg, 30 g cheddarost, 1,2 dl skivade champinjoner, 60 g skivad skinka och 1 tsk hackad gräslök tillagat i 1 msk kokosolja.

LUNCH

5 dl grönsallad, 1,2 dl riven morot, 0,6 dl tärnad paprika, 1/2 tomat, 1?4 avokado, 1,2 dl strimlad vitkål , 90 g tärnad grillad kycklingfilé, 1 msk rostade solrosfrön – allt toppat med 2 msk olivoljebaserad dressing.

MIDDAG

En köttbit i lämplig storlek, 1,2 dl sparris upphettad i 2 tsk kokosolja 2,4 dl kokt blomkål toppad med 30 g färskost samt valfria örter och kryddor.