Detoxa ditt liv på 3 veckor – så gör du med maten (del 1)

Mörkare kvällar behöver inte betyda tv-serie-koma, chipsfrossa och noll energi. Ge din kropp, din själ och din kalender en inspirerande make-over nu och möt hösten med tillförsikt.

mathjarta

Förbanna inte mörkret, ta en tomat i stället. Nåja, höstrusket rår du inte på, men om du äter lite lättare, lite grönare och lite bättre, ökar chanserna för att du får behålla sommarenergin in i hösten.

Gör en kylskåpskoll

Dags att öppna kylskåpsdörren och kolla hur där ser ut. Har du allt du behöver? Och vad behöver rensas ut?

Den perfekta mixen i kylskåpet ser ut så här: Viktigast är att kyl (och frys) ska innehålla minst 50 procent frukt och grönsaker.

Kylens grönsakslåda ska vara färgsprakande och varierad, helst ska du få i dig 6-10 olika sorters frukt och grönsaker per dag. Också frysta grönsaker/bär är alltså utmärkt.

Protein ska stå för 25 procent: fisk, kyckling, ägg, tofu.

Mjölk (alternativt sojamjölk eller havremjölk), yoghurt, färskost och ost bör svara för cirka 25 procent.

Ät långsamt för att ta upp näringen bättre

Många äter alldeles för snabbt. Öva på att äta i lugn och ro. Kroppen tar då upp näringen bättre plus du hinner känna när du börjar bli mätt.

  • Duka vackert även på vardagar.
  • Sätt dig ner.
  • Ta ett par djupa andetag innan du börjar äta, landa i nuet: ”Nu har jag satt mig ner och jag ska äta, jag ska njuta och känna smakerna.”
  • Välj mat som tar tid att äta. Råkoststavar att knapra på, räkor att skala, kronärtskocka att pilla med.

MISSA INTE: Följ med Tara på en träningsresa till Fuerteventura

Minska på allt onödigt som inte ger näring

Under de 3 detoxveckorna är målet att dra ner på det vi stoppar i oss som antingen inte ger närin, och/eller belastar kroppen.

  • Koffein. Pröva att byta ut någon av alla koppar kaffe mot grönt te.
  • Rött kött. Byt mot kyckling, fisk eller varför inte testa vego?
  • Alkohol. Skippa alkoholen under din detox. Gott att dricka är till exempel; vatten med frukt/bär, grönsaksjuicer, olika örtteer.
  • Färdiglagad mat. Industrilagad mat behöver inte vara näringsfattig, men risken är att den innehåller tillsatt socker och artificiella ingredienser. Sätt av en eftermiddag då du lagar en stor laddning av något favoritrecept och frys in. Vet du att det väntar en god laxgratäng hemma är det också lättare att skippa snabbmatsstället på vägen hem.
  • Socker. Testa att ersätta vitt socker med agavesirap eller honung. I måttliga mängder.

Testa periodisk fasta

Periodisk fasta innebär att du äter väldigt lite eller ingenting under en del av dygnet och låter kroppen småsvälta. Du gör det för att gå ner i vikt, men också för att förbättra hälsan. Det kan vara både godare och enklare än det låter.

Vilken typ av periodisk fasta du väljer under detoxen är upp till dig. Överiga tider/dagar äter du förstås mycket grönt och lite extra hälsosamt.

Expertens tips om periodisk fasta!

Ulrika Davidsson, Taras kostrådgivare svarar på 3 frågor om fasta:

Vad skiljer alla varianter av periodisk fasta åt?
– 5:2 är ursprungsdieten, då du äter som vanligt fem dagar i veckan och äter högst 500 kalorier de andra två dagarna, det är för den som både vill gå ner i vikt och få hälsofördelarna.

– 6:1 passar den som vill få hälsofördelarna av periodisk fasta men inte behöver gå ner i vikt. Då äter man som vanligt sex av veckans dagar och 500 kalorier den sjunde.

– 4:3 passar den som vill ha en extra snabb viktnedgång.

– 16:8 innebär att man äter som vanligt men gör en lucka på 16 timmar per dygn då man inte äter. Ofta fastar man då mellan klockan 20 på kvällen och klockan 12 nästa dag. Det passar ofta personer som tränar mycket och den som inte gillar att äta frukost. Man får hälsofördelarna och en del går även ner i vikt.

Vilka hälsofördelar ger periodisk fasta?
– Många. Det är bra mot högt blodtryck. Kolesterolvärdena sänks liksom blodsockervärdena, vilket minskar risken för diabetes.

Är det helt ok för en frisk 40+ kvinna att ”svälta” sig vissa dagar?
– Ja, periodisk fasta kan alla friska testa. Med undantag för den som är gravid eller ammar. Men om man är sjuk ska man aldrig laborera med maten.

Av: Maggan Hägglund Foto: IBL

Omslag 10-17.indd