Denise går på magkänsla

Från gift till skild till särbo. Från chic-litt till deckare – och nu träningsbok. Författaren Denise Rudberg har hittat nya spår i livet. I nya numret av Tara berättar hon om sitt vuxna särboliv – och hur hon hittade tillbaka till sin älskade träning efter år av soffpotatisliv. Det här är ett utdrag.

HON SPRUDLAR NÄR hon kommer in på hur hon hittat tillbaka till träningsrutiner, och nu förstår vilken lyx det är. Hon som hade rörelsen i blodet, som tränade gymnastik på elitnivå med Idlaflickorna, som utbildade sig till aerobicsinstruktör och en period körde 12–15 pass i veckan.

Även hon fastnade i småbarnsträsket. Det började under graviditeterna, som var lite trassliga, då Denise höll sig stilla med påföljd att hon blev i dålig fysisk form. Hon gick visserligen barnvagnspromenader när barnen var små, men så fort hon gick i en trappa flåsade hon.

– Ett tag var allt en diskussion om tid och rättvisa. När man till och med bråkar om vem som ska få gå på toaletten eller duscha är det svårt att prioritera träningen.

MEN BRISTEN PÅ träning påverkade inte Denise bara rent fysiskt – hon sov sämre, blev sjukare och nedstämd.

– Inte deprimerad, men jag gick på något slags konstant lågvarv. Jag pallade inte stress och hade problem att organisera livet. Tidigare har motion gett mig och mitt liv struktur, även under en rörig uppväxt. Träningen var mitt andningshål, det som fick mig tillbaka på banan och på gott humör igen, säger hon och summerar:

– Till slut var jag nog en ganska sur, snål och osympatisk person att leva med. Jag kunde inte unna någon annan egentid eftersom jag led sådan brist på det själv.

Inte så att hon inte försökte komma i gång. Men de goda intentionerna höll inte i mer än några dagar, och för varje gång förlorade hon en bit av tron på sig själv och förmågan att lyckas – även om hon i dag har en ganska förlåtande syn på sig själv under den här perioden.

– Mina barn var ganska mycket sjuka de sex första åren. Jag kan fortfarande i dag inte se varifrån jag skulle ha fått orken att träna utan mer hjälp, säger hon och tillägger:

– Jag och min dåvarande man delade heller inte intresset för att motionera, vilket jag och min nuvarande kille Henrik gör. Vår största lycka i livet är när vi får träna obehindrat en hel helg!

 

Kom igång med Denise!

Plankan

Lägg dig som på bilden. Armbågarna ska vara rakt under axlarna. Händerna lätt knutna och kropp och nacke i rak linje. Lyft upp kroppen och spänn mage och rygg. Rumpan får inte dippa nedåt och ryggen får inte svanka. Du ska ha samma position som du har stående fast du ligger ner, alltså en neutral ryggrad. Tänk att du ska pressa naveln upp mot ryggraden – då aktiverar du dina core-muskler.

OBS! När du känner att du börjar svaja och inte orkar hålla emot, vila i några sekunder innan du går upp igen.

 

Jesus på korset

Ligg på rygg med lätt böjda ben upp i luften och armarna rakt ut. Pressa svanken mot golvet. För benen från ena sidan till den andra. Försök låta tårna nudda golvet på vardera sidan om dig, men se till att axlarna hela tiden ligger mot golvet.

Övningen kräver god bålstyrka, så börja med att utföra rörelsen utan att tappa kontakten mellan axlar och golv – i början blir rörelsen kanske inte så stor, men du jobbar lika mycket med de inre magmusklerna oavsett hur stor pendlingen är. Skillnaden när du kommer längre ner mot golvet är att de sneda magmusklerna får jobba mer. Att du känner övningen även i höftböjarna är helt normalt – dessa jobbar statiskt med att hålla benen uppe.

 

Denise bästa träningstips!

Dra på träningskläderna

– bästa tipset. Bara du gör det ökar sannolikheten för att du i alla fall gör något med ungefär 99 procent.

Börja med det enkla

– som promenad fem varv runt kvarteret. Inte för att du ska se ”träningsresultat”, ge dig själv lite respit. Det väcker lusten att röra på sig.

Häng inte upp träningen på en kompis eller din man. Visst kan det vara roligt att träna tillsammans, men risken är att väninnan inte kan och då blir din träning inte heller av.

Promenera så ofta som möjligt. I vardagen. Jag promenerar till nästan alla mina möten.

Hund är? bästa sättet att få till? vardagsmo?tion – då får? man flera ?timmars ”gra?tis rörelse” per?dag.

Småspring. När ?barnen var små brukade vi köra springtävling mellan lyktstolpar.

 

Hela artikeln hittar du i Tara nr 2, 2015. Bilder & övningar är hämtade ?ur Denise Rudbergs nya bok ”Träningen som blir av” (Lind & Co).

Denise träningsbloggar på ToppHälsa. Hennes blogg hittar du här!