Därför ska du äta frön

Det dyker upp allt fler fröer och frömjöl i butikshyllorna, från fiberhusk till chiafrön. Vad är de bra för, och hur använder man dem smartast? Taras hälsocoach ?Ulrika Davidsson reder ut.

I dag finns det många fröer att välja på när man går och plockar bland påsarna i affären. Det är nya namn och det finns rostade varianter, saltade och helt naturella fröpåsar och en del är malda till ett mjöl. Vi känner? alla till linfrön och solrosfrön men hur är det med psylliumfrön, fiberhusk och det trendiga fröet som alla talar om – chiafrö?

Vad ska vi använda dessa till och varför är de så bra?

Det finns många hälsofördelar med dessa små växter. Frön har en renande effekt, samlar på sig slaggprodukter och toxiner och hjälper till att föra dem ut ur systemet. Dessutom innehåller de mycket bra fibrer och fett, och då talar vi om det goda och naturliga fleromättade fettet samt mycket omega 3. Det gör att frön mättar bra och stannar länge i magsäcken. Och det finns alltså fördelar med att välja bröd med frön i, både för mättnadskänslan och för att det faktiskt sänker GI-värdet.

Frön är också glutenfria och man kan i dag köpa frömjöl som kan användas i den glutenfria bakningen. De innehåller nästan inga kolhydrater, och passar därför alla som följer en lågkolhydratskost som GI, Paleo eller LCHF.

 

Fem fröer att upptäcka

1. Chiafrön

Hur mycket? Daglig dos rekommenderas till cirka 2 msk.

Till vad? Jag gör ofta chiagröt på kvällen och ställer i kylen till morgonen därpå. Jag blandar bär, frukter och kryddor i gröten, och denna frukost mättar otroligt bra. Många använder också chiafrön i sin smoothie eller juice för att göra den mer näringsrik.

2. Fiberhusk

Hur mycket: Allt som ökar tarmarnas aktivitet är bra att vänja kroppen vid stegvis. Börja med 1–2 msk och öka försiktigt.?  

Till vad? Jag använder fiberhusk till pizzor, brödbak och vissa kakor i stället för vetemjöl.

3. Pumpafrön

Hur mycket: Ingen särskild begränsning.  

Till vad? Passar att rosta och lägga på sallad eller laxfilé. De är också goda att blanda i bröd eller müsli.

4. Sesamfrön

Hur mycket? Ingen särskild begränsning.? 

Till vad? Dessa små frön?kan man använda som en ersättning för ströbröd. De är goda att använda i wokrätter och strö på lax eller kyckling. Om man gör egna energibarer så kan man med fördel använda sesamfrön i dem.

5. Solrosfrön

Hur mycket: Solrosfrön innehåller mycket omega 6. Det är viktigt att kroppen har en bra balans mellan fettsyrorna omega 3 och omega 6. Många får redan ett överskott av omega 6 via kosten, så därför finns det anledning att inte äta alltför mycket solrosfrön.

Till vad? Njut av dem som snacks eller tillsätt i din gröt, müsli eller i ditt bröd. Jag använder solrosfrön på min äppelpaj också – knaprigt och gott!

 

Fler fiffiga fröer kan du läsa om i Tara nr 3 2015!