Kristin Kaspersens tips för en bra start på dagen

Hur gör du för att vända stressiga morgnar till lugna och harmoniska?

– För mig handlade det om att bestämma sig. Jag började med att se till allt var klart inför morgonen redan på kvällen och började gå upp en kvart tidigare för att hinna vakna. Sen har en kvart blivit en timme. En timmes lugn gör så mycket för mig. Och det är viktigt att få ner stresshormonet på morgonen. Så det är nog bra för alla.

Om man har försovit sig och redan är stressad och sen, går morgonen att rädda?

– Jag ger mig själv en kort stund typ 10-20 sekunder där jag snabbt tänker igenom vad som ska prioriteras. Sen skickar jag ett sms till jobbet och eventuellt ett mail till skolan att vi är sena. Då vet de på en gång så slipper jag tänka på det.

Hur ser din ultimata morgon ut?

– En timme med lite yoga/stretch , lite nyhetsmorgon. Ett glas selleri juice och sen en dusch. Väcker sonen och då är jag klar. Myser med honom medan han vaknar och äter frukost.

Kristin Kaspersens 5 snabba tips för en skön morgon

  1. Planera kvällen före.
  2. Gå upp och utnyttja egentid.
  3.  Väck kroppen med stretch, yoga , promenad eller liknande.
  4. Prioritera och välj bort om du är sen.
  5. Drick gärna citronvatten eller sellerijuice på tom mage. Bra start för kroppen.

NUVARANDE Kristin Kaspersens tips för en bra start på dagen
NÄSTA Skaffa dig en egen orosfåtölj – så får du bukt med din oro