Grattis på mors dag – tevemammorna tolkar tiden

Ibland önskar man sig en tevemamma! Eller vill vara en. Vi firar mors dag med att lyfta förebilderna i rutan, från Malin i Saltkråkan till Lisa i Bonusfamiljen – och däremellan en rad amerikanska original …

TV- mammorna som skrev historia

1957
June Cleaver (Barbara Bilingsley) i ”Leave it to Beaver” – originalet. Mamma styr och ställer i pumps och pärlhalsband, men pappa vet bäst.

1964

Smygönskade du också att din mamma skulle vara lik Saltkråkan-Malin?

Malin Melkersson (Louise Edlind Friberg) i ”Vi på Saltkråkan”. Hoppsan. Det har visst skett en olycka i arbetet och Malin måste gifta sig i all hast. Snart kommer lilla Skrållan och stjäl hela showen!

1984

Många ville bli precis som Clair.

Clair Huxtable (Phylicia Rashad) i ”Familjen Cosby”. En mamma som blev förebild för en hel generation svarta flickor.

1984
Angela Bower (Judith Light) i ”Vem är chefen?” Nu är det hon som jobbar och han som städar.

1987

Maktsugen utan barn…

Margareta Öhman (Christina Schollin) i ”Varuhuset”. Hungriga kvinnor i maktens korridorer var vi inte vana vid, och den vanligtvis vänliga skådespelerskan visade en helt ny sida.1988
Roseanne Conner (Roseanne Barr) i Roseanne”. En tjock och sur arbetarklassmamma som dundrar fram bland uppblåsta män och lata ungar.

1988

Singel med barn.

Murphy Brown (Candice Bergen) bestämmer sig för att skaffa barn alldeles ensam vilket utlöser en nationell kris.

1991 

Nyfunnen bonuslycka.

Carol Lambert (Suzanne Somers) i ”Lugn i stormen”. Bonusfamiljen gör entré med starka sexuella vibbar. Problemet för nygifta och kåta Carol är att hon och maken aldrig kan få till det; ungarna – hans och hennes – är överallt.

1994

Lägger markservicen på maken.

Lena Svensson (Suzanne Reuter) i ”Svensson” gör karriär medan maken står och stampar på samma fläck. Serien är den mest framgångsrika i svensk tevehistoria.

1999

Tar saken i egna händer.

Livia Soprano (Nancy Marchad) i ”The Sopranos” är en riktig värsting som lejer en man att mörda hennes son (Tony) när han hotar mamsen med äldreboende.

2007

Bryr sig om annat än barnen.

Betty Draper (January Jones) i ”Mad Men” har alltid en cigarett i handen och noll intresse eller förståelse för sina barn.

2009 
Alicia Florrick (Julianne Marguiles) i ”The Good Wife”. Den bedragna kvinnan gör kometkarriär och blir en riktig lejonmamma.

2011

Agent och mamma – vad är viktigast?

Carrie Mathison (Claire Danes) i ”Homeland”. Oj! Vad mer kan man säga om denna trasiga själv och geniala agent som vill så väl men som gång på gång väljer att dumpa dottern och rusa mot nya intriger.

2013

Helt jämställda i ”The Americans”.

Elizabeth Jennings (Kerri Russel) i ”The Americans”. En rysk spion med dold identitet och tevevärldens mest jämlika äktenskap – hon mördar lika bra som han – som sätter KGB:s intressen framför kidsen och uppmuntrar dottern att gå i sin mors fotspår.

2017

Gravid, so what?!?

Hanna Hovovath (Lena Dunham) i ”Girls”. Blir med barn med en snubbe hon träffar på stranden. Inte ett enda ögonbryn höjs.

2018
Roseanne Conner (Roseanne Barr) gör comeback i ”Roseanne”. Stor i truten och mest på tvären. Oh yes, hon röstade på Trump.

2018
Lisa (Vera Vitali) – i ”Bonusfamiljen”. Här ska bonusmamman hålla alla glada, både nya familjen, exet, systern och egna barnen.


Ingenstans har teve haft ett sådant inflytande som i USA, och inget land har heller producerat fler tevemammor. Så gott som alla amerikaner som växte upp på 1970- och 80-talen har en favoritserie, och många menar att tevemammorna har haft nästan lika mycket inflytande på deras livsval som deras egna mammor.

Ibland mer.

För Amanda Rodriguez, en trebarnsmamma och framgångsrik bloggare i Washington D.C., var det Clair Huxtable i ”Familjen Cosby”.

– Jag började läsa kriminalhistoria på universitetet för jag ville bli advokat, som Clair, berättar hon i en intervju i CNN. Jag ville leva precis som hon. Ha huset fullt av ungar, en snäll man, och en kick-ass karriär.

På sätt och vis hade hon större inflytande än hennes egen mamma, menar hon.

– Clair gav mig hopp, vägledning, och en målsättning, säger Amanda, som liksom Clair Huxtable är svart.

Och visst har man beundrat dem, de piffiga, problemlösande tevemammorna med koll på allt.

Som sexåring önskade jag i smyg att min helt vanliga mamma skulle vara lite mer som Mary Tyler Moore, i ”The Dick Van Dyke Show”; ha smala byxor, polotröja och mycket hår.

Eller som Malin i ”Vi på Saltkråkan”.

Ung.

För vi ska ju inte glömma våra egna tevemammor, trots att ingen av dem kanske haft riktigt samma genomslag som mammorna i amerikanska serier, där familjerelationer och problemlösning alltid varit huvudteman.

I familjen Cosby var det mamma som jobbade medan pappa mest satt på soffan och myste med ungarna. (Hur Bill Cosby var bakom kulisserna visste vi ju inte då.)

En annan banbrytare var Murphy Brown, först i teve med att skaffa barn på egen hand vilket fick den dåvarande vicepresidentkandidaten, Dan Quayle, att utlysa en nationell kris och utse en ny syndabock: Ensamstående mammor.

– Det bidrar knappast till något positivt när pappors roll förminskas på bästa sändningstid, när Murphy Brown skaffar barn på egen hand och kallar det ett livsval, sade han.

På fullt allvar.

Utspelet skapade rubriker och hamnade på första sidan i New York Times. Dan Quayle blev utskrattad och George Bush förlorade valet.

Det har runnit oceaner under broarna sedan 1957, då June Cleaver (Barbara Billingsley) skapade den amerikanska tevemamman: en blond och mild kvinna som pratade förstånd med barnen, hade middagen klar halvsex och diskade i högklackade pumps och pärlhalsband.

Vi har sett inte bara frånskilda och ensamstående mammor, utan också lesbiska, knarklangande och mental- sjuka.

Och döda, som i ”Huset fullt”.

Och naturligtvis har bonusmamman gjort entré!

Och vi har faktiskt lärt oss ett och annat genom att följa tevefamiljerna.

– Samtidigt som teveserierna speglar samtiden, påverkas vi av karaktärerna, säger Kristi Humphreys, professor vid Texas Tech University och författare till boken ”Housework and Gender in America”. Som medium är teve intimt, vi identifierar oss lätt och suger upp vad vi ser och hör. Familjeserierna har bidragit till ökad accepterans av allt från ensamstående mammor till samkönade äktenskap, som i ”Modern Family”.

Och många serier rullar ju på i flera år. Som amerikanska ”Gilmore Girls”, en serie om tonårsmamman Lorelai och hennes übersmarta dotter, en favorit bland många yngre kvinnor. Det är något både inbjudande och omöjligt i deras pratiga mor-dotterrelation.

– Jag var avundsjuk på deras tjejiga förhållande, säger Hanna Kramer, en 32-årig advokat som växte upp med tre bröder och en heltidsarbetande mamma. De fikade ihop, pratade om allt, och åt en massahamburgare och pizza och var ändå pinnsmala.

Den största snackisen på den amerikanska tevefronten är naturligtvis Roseanne Barrs comeback – nu som medelålders mormor – och dessutom Trump-supporter!

– Jag håller inte med allt som Roseanne säger och tycker, säger Alicia Goranson (Becky i serien) i en intervju. Men det betyder inte att hon saknar relevans. Roseanne har alltid slagits för den glömda arbetarklassen. Mammorna som stretar på i motvind. För henne utgör de inte bara basen, de är hela motivationen.

Av: Eva Nyqvist Foto: TT Nyhetsbyrån, IBL, Getty Imeages

NUVARANDE Grattis på mors dag – tevemammorna tolkar tiden
NÄSTA Hon är din mamma – 4 frågor och svar om man ska förlåta eller glömma