8 enkla knep att bli närvarande

Vem saknar inte solen så här års? Du kan bli en sol själv! Bli en vardaglig energikälla för dig själv och andra, genom att bli ”heartful”. Här får du 8 enkla knep att lyckas!

”Fokusera på allt bra du gjort i stället för på allt som ska göras”

BLI MER NÄRVARANDE

Ett närvarande och accepterande förhållningssätt behöver varken vara svårt eller ta lång tid att lära sig. Om du dagligen gör några övningar, en kvart om dagen, så får du in ett nytt beteende efter tre veckor. Syftet med övningarna är att träna din uppmärksamhet genom att hålla kvar koncentrationen och möta det du möter med acceptans.

1. Andas. Sätt dig ner och slut ögonen. Räta upp ryggraden, känn att dina fötter har kontakt med golvet. Lägg hela din uppmärksamhet på din naturliga andning utan att förändra den på något sätt. Följ din naturliga andning – i andetaget in, i andetaget ut – under ett par minuter. Din uppmärksamhet kommer att svepa in och ut ur din kropp i samma rytm som din andning. Flytta sen uppmärksamheten till mellangärdet och uppmärksamma den delen av din kropp under några andetag.

2. Lyssna. Sätt dig ner och slut ögonen. Koncentrera dig på de ljud du kan registrera. Acceptera den ljudbild som omger dig fullt ut.

3. Ladda energi. Känn att du sitter bekvämt på stolen eller ligger ner i en behaglig ställning. Slut dina ögon för att släppa alla synintryck. Samla ihop din uppmärksamhet och rikta din uppmärksamhet på en vald kroppsdel. Vila med din uppmärksamhet på den valda kroppsdelen så länge du själv upplever att det är behagligt.

4. Känn tacksamhet. Uppmärksamma det positiva i ditt liv, inom alla livsområden. Tacka för allt gott du har i livet, exempelvis din bostad, dina talanger, din kunskap, dina erfarenheter. Du har mycket att tacka för!

STRESSA NER

Många av oss som upplever stress är duktiga på att se vad som ska göras härnäst. Det är inget fel med att vara handlingskraftig, men ibland mår vi bra av att också se allt vi faktiskt har uppfyllt. Positivt fokus ger dig en skön känsla av tillfredsställelse och hjälper dig att skapa en fin relation med dig själv.

5. Sätt dig ner och glo. Sätt dig ner 10–15 minuter och titta rakt ut i luften. Om du vill, fäst blicken på någon punkt. Gör inga rörelser, låt kroppen vara alldeles stilla. Vila i tystnaden utan krav. Landa successivt och kom tillbaka till nuet med hela din uppmärksamhet.

6. Tänd ett ljus. Tänd ett ljus och betrakta flamman. Se in i lågan. Det här är en bra övning att rensa tankarna med. Kan rekommenderas efter en stressig arbetsdag.

7. Gör dig otillgänglig. Kolla mejlen högst tre gånger per dag, förslagsvis morgon, lunch och vid hemgång. Stäng av mobilen när du behöver fokusera. De flesta telefonsamtal kan faktiskt vänta en stund!

8. Ha möte med dig själv. Planera in möte med dig själv varje vecka. Stäm av vid varje sådant möte hur du mår, hur du hanterat stressen den senaste veckan och vad du behöver för att må bra och slippa stressen den närmaste veckan.

 

MINDFUL-SMS DIREKT TILL DIN TELEFON!


I samarbete med en av Sveriges främsta mindfulness-experter, Cecilia Åkesdotter, erbjuder Tara en unik möjlighet att få hjälp att öva, hjälp att finna den medvetna närvaron. Med dagliga sms som skrivs speciellt av Cecilia för Taras läsare får du enkelt förutsättningarna för att sakta men säkert få ett hälsosammare liv.

Varje vecka kommer att ha ett specifikt tema: Kroppsbalans, andningsfokus, utomhusnyfiken, personliga möten, acceptansfokus och stresshantering.

Det är enkelt att komma igång. Så här gör du!

Sms:a MIND mellanslag TARA till 72130. Du kommer att få ditt första sms inom några dagar.

Prenumerationen kostar 3:-/utskick. Du kan avsluta den när som helst genom att sms:a MIND mellanslag TARA mellanslag STOP till 72130.

 

Läs mer om sms-tjänsten här!