6 steg för att boosta immunförsvaret

Är det årstiden? Eller hormonerna? Plötsligt känns det som om man åker på varenda bacill. Sanningen är att boven troligtvis är du själv. Om du levt sådär 50 år har livet gjort dig till mästare på att ”gå på fälgarna”. Och ditt immunförsvar går då ut i strejk. Här är artikeln för dig som vill boosta ditt immunförsvar i vinter.

Vissa är födda med ett starkare immunförsvar än andra. Men det spelar också roll vad vi utsätts för som små, poängterar Charlotte Erlanson–Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet.

”Om du har varit utsatt för främmande ämnen som liten får du ett bättre immunförsvar jämfört med dem som varit mer skyddade”, säger hon.

Lite damm, husdjur och allmänt smutsigt i hörnen när det lilla barnet kryper omkring hjälper alltså till att bygga upp antikroppar – göra barnet motståndskraftigt – mot framtida infektioner.

Men just nu har du det immunförsvar du har och det gäller att tackla hösten på bästa sätt. Så, hur bete sig?

”När immunsystemet aktiveras går det år mycket energi”, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Därför måste vi vila när vi har en infektion i kroppen. Om vi struntar i vilan får inte immunsystemet den energi det behöver och orkar inte bygga upp antikroppar mot nästa infektion. Det är då man börjar gå från den ena infektionen till den andra. Man hinner helt enkelt inte få upp försvaret. Det här är ett jätteproblem, särskilt när infektionerna börjar gå runt i familjen.

”Det är för att immunsystemet kräver energi som du blir trött och tappar aptiten. Det blir en strid med kroppen om den energi som finns. Energin räcker helt enkelt inte för att hålla igång aptiten och orken. Immunsystemet får denna energi genom att använda glukos, vilket också hjärnan behöver. Om man är sjuk är det därför bra att äta vindruvor, som piggar upp hjärnan och ger immunförsvaret den glukos som behövs.”

Ibland sätts immunförsvaret ur spel. Det är som att det uppstår ett tekniskt fel. Det är då resultatet blir att du åker på infektion efter infektion, eller att den infektion du har inte går över. För att undvika detta – lär dig att identifiera och hantera de vanligaste hoten mot ditt immunförsvar. Resultatet kan bli ett betydligt piggare och friskare du.

6 steg till ett friskare liv

Steg 1: Sänk kroppens nivå av adrenalin och kortisol – promenader sänker stressen.

Steg 2: Sluta tänk ”duktig” om tuff träning – lagom är bäst.

Steg 3: Mata tarmbakterierna med smart mat – balans är viktigt.

Steg 4: Ge immunförsvaret jobbtid – ge dig tid att sova.

Steg 5: Låt inte de onda bakterierna få fäste – medicin kan slå ut immunförsvaret.

Steg 6: Gynna luftvägarna med rent syre – fimpa för gott för att boosta hälsan.

Av; Lotta Byqvist Foto: Fotolia

Läs mer om hur du kan få ett friskare liv i Tara nummer 13/2016.