5 superövningar som räddar din nacke

Ont i nacken? Nu kan du skippa värktabletterna och läkarbesöken. Ny forskning avslöjar en enkel (och dessutom gratis) metod att bli av med värken: Dra tillbaka huvudet.

De flesta får ont i nacken och axlarna ibland. Nära 70 procent av alla svenskar har ibland haft ont i nacke eller axlar och särskilt vanligt är det hos medelålders personer. Oftast är det inget farligt utan går över av sig själv.

Det är vanligt att man blir stel i musklerna av att till exempel sitta länge framför datorn. Värken kan också förstärkas av stress. Men den går alltså att motverka och behandla med enkla stretchövningar.

Forskare vid Northwestern Health Sciences vid University i Bloomington, Minnesota, har konstaterat att många nackproblem orsakas av dålig hållning i överkroppen. Om du till exempel sitter vid datorn och skjuter fram huvudet blir det påfrestning på muskler, nerver och annan mjuk vävnad i nacken.

Många vänder sig till naprapater, kiropraktorer eller läkare för att få hjälp, men forskningen visar alltså att regelbunden stretching av nacke och skuldror kan lindra lika bra eller bättre mot spänningar och värk.

Lasse Nilsson, naprapat på Hälsans Hus i Stockholm, behandlar många patienter med nackbesvär. Han håller med om att stretching och övningar kan räcka långt för att förebygga problem.

Vad beror nackbesvären oftast på?
– Många är överrörliga långt ner i nacken och har så kallad gamnacke. De har ofta en stelhet i de översta två nackkotorna, de kotor som normalt ska ha den största rörligheten. Det kan man till exempel få av att sitta framåtlutad och jobba med datorn eller som kassabiträde. Men man kan också få det av att simma bröstsim, med huvudet ovanför vattenytan, och när man cyklar på en cykel med bockstyre. Huvudet väger cirka 5 kilo – om man skjuter fram det blir det en stor belastning på nackmusklerna.

Vad blir konsekvensen av det?
– Om man skjuter fram huvudet så att öronen befinner sig 10 centimeter framför nackkotpelaren så kommer belastningen att motsvara kanske 15 kg i stället för 5. Muskelfibrer jobbar enligt allt eller inget-principen. Så när huvudet åker fram kan det vara procent och då blir det problem som muskelvärk och nerver som kan komma i kläm.

Går det att motverka?
– Ja, det är aldrig för sent att förändra denna typ av hållningsfel. Förr uppmanades framför allt flickor att träna sin hållning genom att gå omkring med en bok på huvudet. Det känns kanske lite 30-tal, men det är inte fel. Framför allt ska man tillåta sig en stoltare mer upprätt hållning, utan att för den skull alltså sätta näsan i vädret.

Kan förebyggande rörelser göra att man slipper besvär?
– Det räcker jättelångt. Många skulle bli hjälpta om de bara gjorde några av övningarna ett par, tre gånger om dagen.

Artikeln är hämtad från Tara nr 10 2014!